یک وبلاگ نویس شیعه

روشنگری برای شیعه و برای حمایت از شیعه

یک وبلاگ نویس شیعه

روشنگری برای شیعه و برای حمایت از شیعه

این مطلب از هر لحاظ مورد تایید من نیست فقط خواستم زاویه دیگری از مراسم عزاداری را در قومیت های دیگر را بازتاب دهم...

رحیم فرهمند:محرم در میان تمام مللی که به اسلام گرویده اند، پدیده ای خاص شیعیان است و اهل تسنن در مراسم خاص این ایام مانند شیعیان، مشارکت عزادارانه ندارند. اما در میان کردها به گونه ای دیگر است. (متن کامل را در ادامه مطلب بخوانید)

درخانقین عراق، یعنی یکی از شهرهای کردستان عراق ، شیعیان کرد نژاد هم زندگی می کنند. در ایام محرم مراسم عزاداری برای امام حسبن برگزارمی شود وفعالیت دسته های عزاداری و پخت و پخش غذای نذری متداول است. لیکن تفاوت اساسی با دیگر شهر های شیعه نشین چه در عراق و چه در کشور های همسایه این است که اهل تسنن هم در این مراسم شرکت می کنند. به اعتقاد کردهای شیعه و سنی اهل خانقین، اعتقاد به مذهب شیعه و یا تسنن، به هیچ عنوان نمی تواند موجب تفاوت در همشهری گری و یا هموطن بودن ایجاد نماید. آنها معتقدند که همه کرد اند انسان و هموطن. آنها می گویند ما جشن نوروز و دیگر اعیاد ملی و طبیعت گرایانه را با هم برگزار می کنیم. با هم از خاک میهنمان دفاع می کنیم و با هم برای توسعه و پیشرفت کشور مان تلاش و مبارزه می کنیم. بی معنا است که اعتقادات دینی و مذهبی موجب تفرقه، تفاوت و یا جدائی ما از همدیگر گردد . کرد، کرد است شیعه و سنی و یا مسیحی و یهودی و یارستان و ایزدی ندارد. اینها تنها ویژگی عقیدتی است و نه موجب تفاوت و یا تبعیض. از نمادهای بارز این گونه تفکر و رفتار را می توان در تقسیم عراق به سه منطقه شیعه در جنوب، سنی در مرکز و کرد در شمال یافت. اگر در جنوب عراق، عرب ها شیعه و متمایز از اهل تسنن هستند. در مرکز مردم اهل تسنن اند و هیچ قرابتی با شیعیان ندارند. ولی در شمال عراق یعنی کردستان، همه انسان کرد اند. اعتقاد به هر عقیده و یا دینی، امری شخصی و اختیاری است و تفاوت های فکری نمی تواند موجب جدائی و یا تفاوت گردد.


۹۴/۰۸/۰۲
مهدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی