یک وبلاگ نویس شیعه

روشنگری برای شیعه و برای حمایت از شیعه

یک وبلاگ نویس شیعه

روشنگری برای شیعه و برای حمایت از شیعه

ترکیه و انتخاباتی که اردوغان دوباره پیروز شد

دوشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۰۴:۵۹ ق.ظ


یک تحلیل خوب و واقع بینانه از انتخابات کنونی ترکیه: مردم ترکیه احمق نیستند...مردم به دنبال زندگی بهتر هستند.تحلیل زیر را بخوانید(در ادامه مطلب)

احسان سلطانی:آک‌پارتی با 13 سال حکومت‌داری و تسلط بر بخش گسترده ای از گلوگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، مردم ترکیه و مولفه‌های تاثیرگذار در تعیین رفتارهای انتخاباتی آنها را بیشتر و بهتر از همه ما می‌شناخت؛ مردم ترکیه را نمی‌توان "بی‌شعور" یا "احمق" خطاب کرد. اکثریت ما همسو با رسانه‌ها و شرکت‌های نظرسنجی ترکیه فکر می‌کردیم دوباره همان نتایج انتخابات 7 ژوئن تکرار خواهد شد؛ اگر نتایج 7 ژوئن تکرار می‌شد‍‌ چه اتفاقی در انتظار مردم ترکیه بود؟ اوضاع سیاسی قطعا نسبت به 7 ژوئن برای تشکیل دولت ائتلافی بسیار وخیم تر شده بود؛هر ائتلافی بسیار ضعیف و شکننده بود؛ دولت ائتلافی با آن وضع که نمی‌توانست زیاد دوام بیاورد ‌قادر نبود وضع اقتصادی و گره‌های کور سیاسی را بهبود بخشد این را مردم ترکیه بهتر از تمام رسانه‌ها و تحلیلگران و فعالین سیاسی فهمیدند و امروز در پای صندوق های رای ثابت کردند که بسیاری از مواقع امنیت بر بسیاری از مطالبات اجتماعی و سیاسی مقدم تر است. این را کاهش شدید آرای ه د پ در استان های کرد نشین نشان داد. 
با تهدید توروس‌های سفید، با ژیتم، با قلدری‌های حکومتی و از آنسو لجبازی‌های پ‌ک‌ک، با هر چه که بود مردم ترکیه از ترس خلاء سیاسی و ادامه یافتن وضع موجود به "ثبات سیاسی" رای دادند؛ مگر خیلی از ما در جمع‌های خصوصی مان از ترس سوریه و عراق شدن، در مورد حکومت چه می گوییم؟
تا همین چند ساعت پیش من آک پارتی را پیروز انتخابات نمی‌دانستم؛چند روز پیش در یکی از کامنت‌ها وقتی بر اساس نظرسنجی‌ها می‌گفتم بخش گسترده ای از مردم ترکیه اردوغان را مسبب شرایط فعلی می‌دانند دوستی نوشت پس چرا آرای آک‌پارتی در نظرسنجی‌ها ریزش نداشته؟ نوشتم: "مهمترین بحث، نگرانی از بی ثباتی و هرج و مرج بیشتر در اثر خلاء سیاسی است. 
هیچکدام از احزاب مخالف از زمان شروع این درگیری ها نتوانستند راه حل و طرحی برای برون رفت از وضع فعلی پیشنهاد کنند.این را در نظر بگیریم که اقتصاد از سال 2002 تا کنون رابطه مستقیمی با ریزش یا افزایش آرای آک پارتی داشته است. به طور مثال در انتخابات 2009 رشد منفی اقتصاد ترکیه که در اثر بحران اقتصادی جهانی صورت گرفت باعث ریزش کم سابقه آرای آک پارتی در انتخابات محلی شد.
اما اینجا مردم- که اقتصاد یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در رفتار انتخاباتی شان بوده- از خلاء سیاسی و نبود آک پارتی که نقش غیرقابل انکاری در رشد اقتصادی ترکیه داشته است به شدت نگران هستند."
مردم ترکیه بی شعور یا احمق نیستند؛ مردم ترکیه می‌خواهند زندگی کنند؛ پ‌ک‌ک، ه د پ، ج ه پ این‌ها باید بفهمند که امنیت گاهی بر بسیاری از مطالبات اجتماعی و سیاسی مقدم تر است. این را آک پارتی خوب می فهمید که داوود اوغلو در سخنرانی‌هایش در شهرهای کردنشین می گفت اگر ما برویم توروس های سفید باز می گردند و ترکیه را خون بر خواهد داشت.
در میان تمام این اخبار بد، تنها خبر خوب این بود که ه د پ در پارلمان ماند- با اینکه آک پارتی خواهد توانست به تنهایی دولت تشکیل دهد- اما نخواهد توانست با تغییر قانون اساسی ترکیه، نظام سیاسی این کشور را عوض کند و اختیارات اردوغان را افزایش دهد.

۹۴/۰۸/۱۱
مهدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی