یک وبلاگ نویس شیعه

روشنگری برای شیعه و برای حمایت از شیعه

یک وبلاگ نویس شیعه

روشنگری برای شیعه و برای حمایت از شیعه

این نوشته آقای نصری در فیس بوکشان است که پرده از یک واقعیت تلخ در خارج از کشور برمی دارد.دو لبه برنده یک تیغ که می تواند بسیار برای مذهب تشییع خطرناک باشد.برای دیدن متن کامل این نوشتار  روی ادامه مطلب کلیک کنید


یک روحانی «اپوزیسیون» جمهوری اسلامی ساکن آمریکا که بعضاً به عنوان «کارشناس» مسائل دینی در شبکه VOA حاضر میشود، در روز عاشورای امسال در شهر لس آنجلس مراسم «قمه زنی» برپا کرده. سپس، او و همراههانش با سر و صورت و کفن های خون آلود و چهره های غضبناک و قمه بر دست روی خونآبه های اطراف ایستاده اند و جلوی دوربین عکاسی ژست گرفتند و عکسهایش را همراه با این پیام در شبکهای اجتماعی منشر کردند: «روز عاشورا امسال ١٤٣٧ ه ق با حضور حدود ٦٠ قمه زن در لس آنجلس. بحمدلله امسال برای اولین بار مراسم متعدد قمه زنى در کالیفرنیای جنوبی برگزار شد. ان شالله سال اینده هزار قمه زن خواهیم داشت، به کوری چشم دشمنان شعائر حسینى ».

در همان روز عاشورا در شهر تورنتو یکی از اعضای گروه افراطی «دانش آموختگان لیبرال» - موضع بسیار نزدیکی به جریانهای جنگ طلب نومحافظه کار و صهیونیست دارند - ویدئویی از یک دسته سینه زنی در این شهر را منشتر کرده و با لحنی هشداردهنده و رعب انگیز به زبان انگلیسی از «هجوم شیعیان ایرانی» به خیابانهای تورنتو خبر داده است. این پیام او بیش از 8000 بار در فیس بوک بازنشر شده و بخش قابل توجهی از جامعه کانادا را - که تصور کردند چیزی مانند «کاروان داعش» راه به شهرشان یافته - دچار اضطراب و وحشت از شهروندان ایرانی و مسلمان تبار کرده است.

این دو اتفاق هر چند که به ظاهر دو پیام متضاد دارند - یکی در برابر «هجوم شیعیان ایرانی» به خیابانهای تورنتو هشدار میدهد و دیگری «به کوری چشم دشمان شعائر حسینی» مراسم قمه زنی در لس آنجلس برپا میکند و قول مراسم بعدی با «هزار قمه زن» را میدهد - اما دقیقاً از یک خاستگاه سیاسی برمیخیزند و یک هدف مشترک را دنبال میکنند؛ آنها میخواهند با بهره برداری از فضای اسلام-هراسی در غرب و ایجاد «احساس خطر» در جامعه، شهروندان این کشورها را به سمت احزاب راست افراطی سوق بدهند و افکار عمومی را برعلیه هرگونه تعامل مسالمت آمیز و گشایش روابط دیپلماتیک میان ایران و غرب بشورانند.

شکی نیست که در این لحظات حساس تاریخی که روابط دیپلماتیک بین ایران و غرب در حال تحول است و جریانهای افراطی و جنگ طلب رفته رفته منزوی میشوند و جای خود را به جریانهای معتدل و عقلانی میدهند، آنهایی که منفعت خود را در صلح و ثبات نمیبینند، تمام تلاششان را میکنند تا به هر قیمتی که شده نگذارند جو اضطراب و تشنج فروکش کند و نوع جدیدی از تعامل میان این جوامع شکل بگیرد؛ حتی به قیمت «خودزنی» و ایجاد وحشت و نفرت از هموطنان و همکیشان خود.

البته ضعف و استیصال آنها به معنی بی خطر بودنشان نیست و بی تفاوتی و بی عملی در برابرشان میتواند عواقب مخربی داشته باشد.

این روش پروپاگاند آنها به چند دلیل میتواند موثر و مخرب باشد:

1- فضای اسلام-هراسی در جوامع غربی که به شدت پذیرای هرگونه تصویر هولناک، غضب آلود و خشن از مسلمانان است و چنین تصاویر و پیامهایی را بی درنگ و با سرعت تکثیر و پخش میکنند.

2- عدم آگاهی و دانش عموم مردم در جوامع غربی نسبت به ملت ها و اقوام و مذاهب خاورمیانه که باعث میشود نتوانند مثلاً میان «کاروان داعش» و «دسته سینه زنی عاشورا» تفکیک قائل شوند.

3- حمایت سازمان یافته و سیستماتیک و قوی لابی ها، احزاب و رسانه های راست افراطی و جنگ طلب از چنین فضاسازیها.

4 - شکاف عمیق میان قشر سکولار و مذهبی جامعه ایرانی خارج از کشور که به جای انسجام در برابر چنین پروپاگاندی، یا منفعلانه سکوت میکنند و یا - برای لطمه زدن به یکدیگر - فعالانه با آن همراهی میکنند.

این مسئولیت تمام اقشار جامعه ایرانی است که فارغ از اعتقادات شخصی و گرایشات سیاسی‌شان اولاً با ترمیم شکافها و تنش ها و نفرتها در درون خود و ثانیاً با نشان دادن واکنشی مناسب و منسجم به این فضاسازی، از وجهه «صلح جو» و «معتدل» خود صیانت کنند و نگذارند جریانهای افراطی - از هر طرف - با ایجاد هیجانات کاذب و استفاده از ابزار ترس و نفرت افکار عمومی را به نفع خود تصاحب کنند.



۹۴/۰۸/۰۸
مهدی

نظرات  (۱)

۱۰ آبان ۹۴ ، ۰۰:۳۶ صلاح میرزایی
ههههخخخخ

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی